Pomoc, naše dítě se chce stát YouTuberem!

U mnoha současných mladých uživatelů informačních technologií je patrný jeden zásadní problém – stávají se z nich čistí konzumenti internetového obsahu. Rodiče to často vnímají tak, že dítě má pořád v ruce nějaké zařízení, takže určitě velmi dobře rozumí technice, počítačům a všemu okolo. To však v mnoha případech neplatí.

Problém není v tom, že dítě tráví čas s elektronikou, ale způsob, jakým ji využívá. Pokud věnuje naprostou většinu času pouhému sledování obsahu (určitě samozřejmě záleží na typu obsahu), možná denně promrhá několik hodin, které by bylo možné využít přínosněji. Tím nechci říci, že by děti neměly dostat příležitost „vypnout“ a prostě jen sledovat nenáročný obsah – jen by byla škoda, pokud by jim tato činnost zabrala většinu volného času.

Dříve či později možná také přijde okamžik, kdy potomek projeví přání stát se YouTuberem. Určitě není čeho se bát. A vlastně bychom v takovém přání dítěte měli vidět i určitou příležitost k jeho rozvoji.

Je to podobné jako s touhou stát se profesionálním sportovcem – z tisíců malých fotbalistů nebo hokejistů se sportem v dospělosti živí jen několik jednotlivců, zbytek se vydá jinou cestou, ale určitě je dobře, že se v dané oblasti děti rozvíjely. Stejně tak se málokdo stane profesionálním YouTuberem. Cestou za plněním tohoto snu se ale může mnohé naučit. 

Streamování nebo publikování na YouTube totiž vyžaduje celou řadu technických, kreativních, ale i sociálních dovedností, které musí dítě zvládnout. 

Pokud má vysílání správně fungovat, je nutné zvládnout správů a propojení účtů s různými programy. Tvorba poutavého obsahu na YouTube se časem neobejde bez pokročilejší práce s různými střihovými programy. Kanál je nutné propagovat a dodat mu poutavý vzhled, takže bude zapotřebí naučit se pracovat s grafickými programy.

Časem se streamer/YouTuber možná dostane do fáze, kdy bude chtít spravovat vlastní herní server, jehož správa může vyžadovat pokročilejší dovednosti z oblasti IT, které je možné uplatnit i v jiných oblastech. Je zajímavé sledovat tu neuvěřitelnou motivaci, která dítě vede k tomu, aby si osvojovalo nové technologie a postupy.

Při tvorbě YouTuberovi dříve či později dojde, že tvorba poutavých videí vyžaduje znalosti daného tématu, obsáhlou slovní zásobu a schopnost srozumitelně a poutavě vyjádřit své myšlenky. I to jsou schopnosti, které se v životě hodí.

Pozitivní je také skutečnost, že dítě se zbaví ostychu a nebude se bát prezentovat svou tvorbu. Umět se „prodat“ a obhájit svou práci je totiž jedna z dovedností, které chybí i mnohým absolventům škol.

Další možností rozvoje je pak tvorba vlastní hudby. Pokud je mladý YouTuber hudebně nadaný, stačí pořídit midi klávesy, naučit se pracovat s programy na tvorbu hudby a může vytvářet vlastní znělky a hudební doprovod ke svému vysílání. A to je jen další z mnoha dovedností.

Při budování komunity se uplatní také různé sociální dovednosti. Vlastně může jít o dovednosti, které budou velmi dobře využitelné v dospělosti. 21. století totiž přináší mnoho nových povolání, na která nebyly připraveny předchozí generace. A troufám si říci, že ani velkou část současné generace nikdo na tato povolání nepřipravuje – může jít právě o správce komunity na sociálních sítích, autory virálních videí, správce streamovacích kanálů, moderátory fanouškovského chatu, správce propagačních kampaní.

Pokud tedy jednou vaše dítě přijde s tím, že se chce stát YouTuberem, nepropadejte panice, ale snažte se na toto přání dívat jako na příležitost a vyjít mu podle možností vstříc. Určitě ocení, když mu jako rodič budete oporou a svým způsobem také „konzultantem“ a jedním z prvních fanoušků, který poskytne zpětnou vazbu. Což je také dobře, protože budete mít určitou kontrolu nad tím, co dítě tvoří a umisťuje na internet. (Bezpečnost a ochrana soukromí malého YouTubera je ale jinou otázkou, která by vydala na další článek – pokusím se na toto téma zaměřit v budoucnu.)